Működési szabályzat Szebedy Tas
Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról új megvilágításba helyezte a diákönkormányzat és a szülők szerepét az iskolák életében. A törvényalkotók szándéka egyértelműen az iskolai élet demokratizálása volt. A sokat emlegetett „intézményi autonómia” ugyanis az iskolák belső életét szakmailag zárt világként őrizte korábban, míg a másik fél, az oktató-nevelő munka alanyai, a tanulók számára igen passzív szerepkört engedett. Ennek a szándéknak az erősödését szolgálta a közoktatásról szóló 1995. évi LXXXV. és CXXI. változások mind a diákok joggyakorlásának lehetőségét kívánták biztosítani.
A Körzeti Általános Iskola Diákönkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzata
1./ Az iskola diákönkormányzata alulról építkező közösségi szervezet, amelynek tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed.
Célja: A demokrácia létformájának megtanulása, mikrokörnyezetben való begyakorlása. Iskolánk diákönkormányzata a demokrácia játékszabályaival, vagyis a tanárok és a diákok számára körültekintő, előre egyeztetett és leszögezett alapelvekkel alkosson egy mikroközösséget.
Feladatai: Az iskolai közösségi élet szervezése A nevelőtestület véleményének meghallgatása Rendezvények színvonalas megvalósítása, pedagógus segítségével Segítségnyújtás az egyre nagyobb összefogást és együttműködést igénylő oktatási-nevelési folyamatban A tanulókat jogaik gyakorlásában és képviseletében a diákönkormányzat segíti Kompromisszum kötése Közvetítő (ügyvivő) szerep betöltése
Jogaik: Tájékozódási jog Véleménynyilvánítás joga Javaslattétel joga Kérdés intézésének és érdemi válasz kapásának joga Érdekképviselet joga Véleményezési és javaslattevési jog Döntések előkészítésében való részvétel joga
Iskolánk diákönkormányzatának szervezeti felépítése a következő:
1./ Diáktanács: osztályonként 2 tagból és 1 esetenként 2 póttagból áll, akik az osztályfőnökkel együttműködve a kétirányú információáramlást biztosítják. A póttag feladata, hogy betegség, illetve más elfoglaltság esetén képviselőtársát helyettesítse, és teljes körűen képviselje osztálya érdekeit. Számára minden gyűlésen nem kötelező a részvétel, de nem is tiltott. A póttagok száma az osztályonkénti létszámtól teszi függővé a Diákönkormányzat vezetősége.
2./ A diáktanács elnöksége: 5 főből áll, amelyben a diákönkormányzat elnöke és négy helyettese vesz részt. A diákönkormányzat egyik helyettese a Klafszky Katalin Tagiskola diáktanácsának elnöki tisztségét tölti be.
3./ A diáktanács elnöksége képviseli a diákközvéleményt, tartja a kapcsolatot az iskolavezetéssel, valamint a diákönkormányzatot segítő tanárral. Állást foglalhat mindazon kérdésekben, amelyeket jelen szabályzat a diákönkormányzat jogköreként meghatároz.
4./ A diáktanács hetente ülésezik, de szükség esetén bármikor összehívható.
5./ A diáktanács összehívását kezdeményezheti a diáktanács elnöksége, a diákönkormányzatot segítő tanár és az iskola vezetése.
6./ A diáktanács üléseire meghívhatók az iskola diákjai, nevelőtestület tagjai, illetve az iskola vezetése. A meghívottak tanácskozási joggal vehetnek részt az üléseken.
7./ A diákönkormányzat munkáját a tanulók által felkért, az iskolában tanító tanár segíti, aki eljárhat a diákönkormányzat képviseletében.
8./ Évente több alkalommal, de szükség szerint többször is összehívható a diákfórum, melynek résztvevőiről és témájáról a diáktanács, a nevelőtestület és az iskolavezetés egyaránt tehet javaslatot.
9./ A diákok az őket ért sérelem orvoslásáért közvetlen képviselőjükön keresztül fordulhatnak a diáktanácshoz, az elnökséghez, akik tartják a kapcsolatot az iskolavezetéssel.
10./ A tanulóközösségek döntési jogkört gyakorolnak a nevelőtestület véleményének meghallgatásával:
a.) működésükről, saját közösségi életük megszervezéséről b.) tisztségviselőik megválasztásában, c.) tevékenységi formáiról, amik a következők:
- működteti az iskolai információs csatornát - együttműködik az iskola fegyelmi helyzetének javításában /Házirend/ - vállalja az utolsó tanítási nap programjának megszervezését - segít az iskolai évfordulók, programok, bálok előkészítésében, megszervezésében és kivitelezésében
11./ A diákönkormányzat véleményt nyilváníthat:
a.) A tanulók nagyobb közösségét érintő kérdések meghozatalánál, b.) A tanulói pályázatok, versenyek meghirdetéséhez, megszervezéséhez, c.) A tanórán kívüli tevékenység formáinak meghatározásához
12./ Azokban az ügyekben, amelyekben a diákönkormányzat véleményének kikérése kötelező, illetőleg amelyekben egyetértési jogkört gyakorol a diákönkormányzat képviselőjét a tárgyalásra meg kell hívni. Az előterjesztést, meghívót-ha a jogszabály másképp nem rendelkezik- a határidő előtt legalább tizenöt nappal meg kell küldeni a diákönkormányzat részére.
13./ A diákönkormányzat feladatainak ellátásához térítésmentesen használhatja az iskola helységeit, berendezéseit, információs egységeit (Internet), ha ezzel nem korlátozza az iskola működését.
14./ A diákönkormányzat egyetértési jogot gyakorol a következő kérdésekben:
a.) jogszabályban meghatározott ügyekben az iskolai Szervezeti és Működési Szabályzat megalkotásakor és módosításakor b.) a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározásakor c.) az ifjúságpolitikai célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor d.) házirend elfogadásakor
Jánossomorja, 2011. szeptember 1.
A Körzeti Általános Iskola Diákönkormányzatának éves terve
Szeptember:
1. Alakuló gyűlés 1.1 Diákönkormányzat elnökének, vezetőségének megválasztása 1.2 Diákönkormányzat képviselőtestületének megismerése 1.3 A Szervezeti és Működési szabályzat ismertetése, elfogadtatása 1.4 Az éves program ismertetése, elfogadtatása 1.5 Feladatok kiírása, megbeszélése 1.6 Felkészülés az aktuális rendezvényre
Október:
1. Gólya-bál 1.1 Előzetes feladatok kiírása 1.2 A rendezvény programjainak megbeszélése, egyeztetése 1.3 Elfogadtatás 1.4 Dekorációs ötletek és ezek elkészítése 1.5 A rendezvény időpontjának és helyszínének egyeztetése 1.6 Takarító brigádok megszervezése 1.7 Egyeztetés 1.8 Gólya-bál 1.9 Értékelés
November:
1. Egészség hónap 2. A 3 hetes Egészség projekt megtervezése 2.1 Feladatok elosztása 2.2 Ötlet gyűjtés, újítások 2.3 Plakátok készítése 2.4 Ételem az életem (ételkészítés) 2.5 Osztályonkénti feladatok kiosztása 2.6 A feladatok számonkérése 2.7 Értékelés
December:
1. Mikulás kupa 1.1 Szervezési feladatok 1.2 Csapatok selejtezőjének lejátszatása 1.3 Döntők 1.4 Díjak beszerzése, kiosztása 1.5 Értékelés
Január:
1. A 2012-es tanév megnyitója 1.1 Az év további feladatainak ismertetése 1.2 Ötletek tárháza 1.3 Hozzászólások, értékelések
Február:
1. Farsang 1.1 A bál időpontjának és helyszínének megbeszélése 1.2 Dekorációs ötletek 1.3 Műsor megbeszélése, osztály kijelölése 1.4 Műsor témája 1.5 Takarítóbrigád kijelölése 1.6 Farsangi bál 1.7 Értékelés
Március:
1. Nemzeti ünnep 1.1 A március 15-ei műsor dekorációjának megbeszélése 1.2 Segítségnyújtás a műsort adó osztálynak 1.3 Megbeszélés
Április:
1. Környezetvédelem 1.1 Papírgyűjtés kihirdetése 1.2 Az átvevő csapatok beosztása 1.3 Munkamegosztás 1.4 Pakolás, leadás 1.5 Értékelés
Május:
1. Madarak és fák napja 1.1 A rendezvény programjának ismertetése 1.2 Vetélkedők, játékos feladatok megbeszélése 1.3 Helyszín ismertetése 1.4 Terepszemle 1.5 Feladatok kivitelezése 1.6 Értékelés 2. DÖK kirándulás
Június:
1. Ballagás 1.1 Dekorációk készítése 1.2 A végzős diák-önkormányzati képviselők munkájának megköszönése 1.3 Búcsúzás 1.4 Az éves munka értékelése 1.5 A konklúzió levonása 1.6 Évzáró gyűlés
|